Artykuł sponsorowany
Płyny eksploatacyjne to niezwykle ważna część samochodu, od której zależy prawidłowe działanie układów takich jak układ hamulcowy czy też cały układ napędowy. Dlatego regularne i odpowiednie kontrolowanie ich stanu jest niezwykle ważne w bezawaryjnej jeździe. Jakie płyny eksploatacyjne znajdziemy w samochodzie osobowym i jak sprawdzić stan każdego z nich?
Absolutna podstawa wśród płynów eksploatacyjnych to oczywiście olej. Spotkamy jego dwa rodzaje w samochodzie, silnikowy oraz ten przeznaczony do skrzyni biegów. Olej to najważniejszy płyn eksploatacyjny, gdyż dba o to by nie doszło do zatarcia silnika czy też uszkodzenia któregokolwiek z jego elementów osprzętu. Dlatego musi być wymieniany co 15 tysięcy kilometrów lub co rok jeśli nastąpi to szybciej. Stan oleju powinien być kontrolowany regularnie by mieć pewność, że jest na odpowiednim poziomie i co za tym idzie jednostka napędowa jest odpowiednio chroniona.
Drugi najważniejszy płyn eksploatacyjny w samochodzie osobowym to płyn chłodniczy. Odpowiada on za utrzymanie całej jednostki napędowej w odpowiedniej temperaturze. Przejmuje więc ciepło z silnika, a następnie oddaje je w chłodnicy. W ten sposób jednostka napędowa nie przegrzewa się. Jest to jeden z płynów o którego wymianie niesamowicie często się zapomina. Powinno jej się dokonywać maksymalnie co 5 lat lub 120 tysięcy kilometrów.
Patrząc przez pryzmat tego jak ważny jest dany płyn kolejny będzie płyn hamulcowy. To od niego zależy to czy układ hamulcowy działa z pełną skutecznością, więc można powiedzieć iż od niego zależy bezpieczeństwo naszego samochodu, a także nas i pasażerów. Musi być on wymieniany maksymalnie co dwa lata by zminimalizować ryzyko pojawienia się wilgoci, która znacząco obniża skuteczność hamowania.
Na sam koniec mamy jeszcze dwa płyny. Pierwszy to płyn układu wspomagania. Jest on obecny raczej w starszych autach, gdyż obecnie znacznie bardziej popularne jest elektryczne wspomaganie kierownicy. Płyn ten trzeba jednak wymieniać co około dwa lata lub 60 tysięcy kilometrów. Ostatni jest z kolei płyn do spryskiwaczy. Nie jest on obowiązkowy, lecz warto go posiadać, gdyż dba o odpowiednią widoczność gdy zabrudzona zostanie przednia szyba.
Sprawdzenie stanu niektórych płynów jest banalnie proste, a innych już nie za bardzo. Jest jednak urządzenie, które może pomóc szczególnie w przypadku płynu chłodniczego, do spryskiwaczy, a nawet i elektrolitu w akumulatorze. Urządzenie to to refraktometr. Jest to specjalny przedmiot do badania nie poziomu płynu, a jego właściwości które są niesamowicie ważne szczególnie w przypadku rzadko wymienianego płynu chłodniczego. Refraktometr pomiaru dokonuje za pomocą załamania światła.
Sprawdzenie innych płynów wymaga kolejno: wyciągnięcia bagnetu, przetarcia go, ponownego włożenia i wyciągnięcia w przypadku oleju. Po takich czynnościach ujrzymy dokładny stan oleju na bagnecie. Jeśli jest on poniżej połowy lepiej zdecydować się już na dolewkę. Sprawdzenie stanu płynu chłodniczego, hamulcowego oraz do wspomagania zazwyczaj wymaga jedynie spojrzenia na zbiornik z tym płynem i zobaczenie czy jego poziom znajduje się pomiędzy wartością minimalną, a maksymalną.
Fot. Skica911/unsplash.com