Prawdopodobnie korzystasz z nich codziennie, ale czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, jak niesamowite są mosty? To ogromne przęsła betonu, metalu i drutów, które ważą tysiące ton, a mimo to wytrzymują nawet niszczycielskie i gwałtowne klęski żywiołowe, takie jak trzęsienia ziemi, powodzie i huragany. Przyjrzyjmy się największym dziełom architektonicznym!
Najdłuższym mostem świata jest Wielki Most Danyang – Kunshan w Chinach, będący częścią szybkiej kolei Pekin-Szanghaj. Został otwarty w czerwcu 2011 roku, rozciąga się na 165 kilometrów. Inna część tej linii kolejowej, długi na 114 km wiadukt Langfang – Qingxian, jest drugim co do długości mostem na świecie.
Chiny zbudowały Wielki Most Danyang – Kunshan w zaledwie 4 lata, zatrudniając 10 000 pracowników. Cała inwestycja kosztowała 8,5 miliona dolarów. Most przecina niskie pola ryżowe i część delty rzeki Jangcy. Wiedzie też przez jezioro Yangcheng w Suzhou. Znajduje się średnio 31 metrów nad ziemią.
Najdłuższym mostem drogowym na świecie jest droga ekspresowa Bang Na o długości 34 mil (55 km) w Tajlandii. To sześciopasmowa, podwyższona autostrada, która przecina rzekę Bang Pakong. Budowa masywnego mostu wymagała ponad 1800 000 metrów sześciennych betonu.
Manchac Swamp Bridge to podwójny betonowy estakadowy most w jednym z amerykańskich stanów, Luizjanie. Zbudowany jest nad jeziorem Pontchartrain, słynącego z niesamowicie długich mostów. Chociaż jazda po moście jest całkowicie bezpieczna, legenda głosi, że nawiedza go wilkołak Cajun znany jako „Rougarou” i księżniczka voodoo. Pomimo tych strasznych opowieści jedyne, na co kierowcy powinni zwracać uwagę, to aligatory, które zamieszkują wody pod mostem.
Causeway to za to najdłuższy most w Stanach Zjednoczonych. Składa się z dwóch równoległych mostów przecinających jezioro Pontchartrain w południowej Luizjanie. Dłuższy z dwóch mostów liczy 38,35 km.
Most wiszący to dzieło inżynierii architektonicznej. Pomyśl: gigantyczna konstrukcja drutów i słupów manipulujących naprężeniem i ściskaniem. Pozwala to na zawieszenie pojedynczego przęsła ciężkiego materiału w powietrzu. Łączy szerokie przepaście i zbiorniki wodne.
Akashi Kaikyo to most o długości 3,9 km zbudowany w poprzek Cieśniny Akashi, międzynarodowego kanału żeglugowego o długości 1500 m, który łączy Ocean Spokojny z Morzem Japońskim. Wiszący most łączy miasto Kobe (wyspa Honsiu) z Iwaya (wyspa Awaji) w Japonii. Spektakularny widok w nocy zaowocował nazwą Pearl Bridge.
Most został otwarty dla ruchu 5 kwietnia 1998 r. Stanowi część autostrady Honsiu-Shikoku. Oryginalny projekt został przygotowany zarówno dla samochodów, jak i dla pociągów. Ostatecznie został zatwierdzony tylko dla ruchu drogowego. Most przewozi codziennie prawie 23 000 samochodów. Ponieważ badania ujawniły potrzebę wdrożenia nowych technologii w celu prawidłowego zarządzania i utrzymania mostu, zastosowano na nim m.in. system wtrysku suchego powietrza.
Most ma sześć pasów jezdni, po trzy w każdym kierunku. Składa się z trzech przęseł. Długość przęsła środkowego wynosi 1,991 m. Każde z przęseł końcowych ma po 960 m długości. Szerokość kratownicy wynosi 35 m. Most znajduje się na wysokości 280 m nad poziomem morza. Dzięki dwóm mocnym systemom dźwigarów, konstrukcja mostu jest odporna na tajfuny, trzęsienia ziemi i silne prądy morskie. Wysokość każdego wspornika wynosi 282,8 m. W ciągu dnia, z powodu ciepła, most może rozszerzyć się do dwóch metrów.
Dużo uwagi poświęciliśmy mostom o imponujących długościach, ale to nie jedyna cecha, która sprawia, że most jest godny uwagi.
Wiadukt Millau jest rekordzistą pod względem wysokości. Jego kulminacja wynosi 343 metry (więcej niż wieża Eiffla). Liczy 2460 metrów długości i dotyka dna doliny Tarn tylko w 9 miejscach.
Zaprojektowany przez francuskiego inżyniera Michela Virlogeuxa i angielskiego architekta Lorda Normana Fostera, idealnie wpasowuje się w naturalnie nienaruszony i okazały krajobraz. Bardzo cienka, lekko zakrzywiona, stalowa jezdnia wsparta na sztachetach nadaje mu wygląd ogromnego jachtu. Konstrukcja opiera się na 7 bardzo smukłych słupach.
Fot. Patou Ricard/Pixabay