Artykuł sponsorowany
Technologia opon może nie trafiać na nagłówki gazet, jak inne technologie samochodowe, ale opony mają ogromny wpływ na działanie Twojego samochodu. Jako jedyna rzecz pomiędzy Twoim samochodem a drogą, opony są jednym z najważniejszych elementów wpływających na osiągi i bezpieczeństwo pojazdu.
Na pierwszy rzut oka opony sprzed 50 lat wyglądają bardzo podobnie do dzisiejszych. Opony radialne stały się popularne w latach 60. XX wieku i nadal są w użyciu. Ale w świecie technologii opon wiele się dzieje, ponieważ innowacje stymulowane przez wymagania klientów i przepisy dotyczące większej oszczędności paliwa trafiają do producentów opon.
Jeśli chcesz poznać marki opon motocyklowych, zajrzyj na stronę https://skyseba.pl/news/n/340/Marki-opon-motocyklowych.
System znany jako „Contact Area Information Sensing” lub CAIS obejmuje czujnik przymocowany do wewnętrznej ściany opony, który monitoruje jej interakcję z nawierzchnią drogi. System sprawdza warunki na drodze, rozróżniając suchy, mokry, błoto pośniegowe, świeży śnieg lub lód i wysyła te informacje w czasie rzeczywistym do kierowcy na cyfrowym ekranie.
Producenci opon chcą również posunąć technologię CAIS o krok dalej, umożliwiając jej udostępnianie informacji innym pojazdom o podobnym oprogramowaniu, co pozwoliłoby Twojemu samochodowi na przewidywanie działań pojazdu jadącego z przodu. CAIS może ostatecznie dostarczyć informacji o zużyciu bieżnika i współpracować z czujnikami ciśnienia powietrza w celu przekazywania danych o tym czynniku.
Niskie ciśnienie w oponach szkodzi im i przebiegowi, ale wielu kierowców nie dba o prawidłowe napompowanie. Potencjalnym środkiem zaradczym byłyby samopompujące komplety opon motocyklowych, które wykorzystują czujniki do pomiaru ciśnienia w oponach i automatycznie dodają lub zmniejszają powietrze, jeśli ciśnienie jest zbyt wysokie lub niskie. Technologia ta jest stosowana w ciężkich maszynach i pojazdach wojskowych, a wkrótce może pojawić się w samochodach osobowych, w tym w wersji low-tech.
Opona ma pierścień z małym zaworem, a kiedy opona toczy się, ściska ten pierścień i utrzymuje powietrze. Opony tracą mnóstwo ciśnienia miesięcznie w wyniku normalnego użytkowania, a nowe systemy automatycznie uzupełnią tę utratę powietrza.
Te kolorowe opony do motocykli lub innych pojazdów wyglądają jak każda inna czarna opona, ale gdy bieżnik zużyje się do minimalnego poziomu bezpieczeństwa, jej powierzchnia zmieni kolor na jasnopomarańczowy. Kolor wtopiony w bieżnik podczas procesu produkcyjnego informuje, kiedy nadszedł czas wymiany.
„Przyjazny dla środowiska” to słowo, które zwykle nie jest kojarzone z oponami, ale zrównoważone alternatywy dla gumy mogą wkrótce przejąć inicjatywę w produkcji opon. Guayule – pustynny krzew występujący w południowo-zachodnich Stanach Zjednoczonych – od ponad wieku jest używany w ograniczonym stopniu w produkcji gumy. Ale może odgrywać bardziej znaczącą rolę, jeśli naukowcy znajdą sposoby na poprawę jego odporności na pękanie i gromadzenie się ciepła.
Podobnie eksperymentują również z rosyjskimi korzeniami mniszka lekarskiego, które są podobne drzewa kauczukowego. Korzenie mniszka lekarskiego są znacznie łatwiejsze do zbioru niż guma z drzew i są lepsze dla środowiska.
Z pewnością najbardziej uderzającym wizualnie trendem, który pojawił się ostatnio, jest opona bezpowietrzna. Odporne na przebicia opony bezpowietrzne mają zewnętrzny bieżnik wsparty elastycznymi poliuretanowymi szprychami. Zużywają mniej gumy, potencjalnie wytrzymają nawet trzy razy dłużej niż tradycyjne opony i mają wysoką wytrzymałość boczną i odporność na akwaplanację.
Oprócz tego, że są bardziej przyjazne dla środowiska, są również łatwiej poddawane recyklingowi. Wadą opon bezpowietrznych jest trudniejsza jazda przy wyższych prędkościach.
Tagi: wytrzymałość opon motocyklowych, opony motocyklowe, jakie opony do motocykla
Zajawka: Technologia nieustannie mknie do przodu, również w dziedzinie opon samochodowych i motocyklowych. Już niedługo producenci mogą wprowadzić rozwiązania, które diametralnie zmienią dotychczasowe produkty.
Fot. Proxima Studio/Adobe Stock