Choć mózg człowieka wydaje się doskonałym narzędziem, czyniącym nas inteligentnymi istotami, tak naprawdę jesteśmy irracjonalni, czego dowodem są podejmowane przez nas decyzje.
Profesor Dan Ariely od lat zajmuje się badaniami nad działaniem mózgu oraz procesami poznawczymi, które prowadzą nas do podejmowania decyzji w sprawach codziennych. Dlaczego droższe produkty wydają się nam lepsze? Dlaczego zawsze przyznajemy rację autorytetom i w końcu – dlaczego poglądy większości są dla nas zawsze pewnego rodzaju pewnikiem? To właśnie heurystyki prowadzące do błędów poznawczych są źródłem wydawanych przez nas osądów czy postępowania.
Heurystyka to skrót bądź zautomatyzowane myślenie, dzięki któremu możemy szybko podejmować decyzje czy osądy. To umiejętność wykrywania nowych związków pomiędzy faktami, umożliwiająca stawianie tez. Heurystyka polega na wykonaniu uproszczonej analizy, która zazwyczaj obejmuje wyłącznie część dostępnych informacji. Najczęściej ludzie korzystają z heurystyk, kiedy są w dobrym humorze. Spokojny nastrój działa demobilizująco, przez co nie chcemy długo zastanawiać się nad daną kwestią – kroczymy po linii najmniejszego oporu. Wyróżnia się kilka głównych rodzajów heurystyk:
Współczesny człowiek zalewany jest zawrotną liczbą informacji każdego dnia. Aby poradzić sobie z nimi, musi często iść na skróty, inaczej zatrzymałby się na poranku, rozstrzygając, co wypić – kawę czy herbatę. Ludzie korzystają ze sposobu, jakim jest oszczędność poznawcza. Oznacza to, że uczymy się stosowania efektywnych uproszczeń myślowych, a także zdroworozsądkowych reguł. Dzięki heurystykom redukujemy wysiłek poznawczy, potrzebny do wydawania osądów czy wydawania decyzji. Co więcej, dzięki skrótom myślowym możemy szybko wypowiedzieć się na dany temat.
Często jednak heurystyki prowadzą do błędów poznawczych. Czym to jest? To wzorzec irracjonalnego spostrzegania rzeczywistości, który oddziałuje na emocje, zachowania, postawy czy rozumowanie wielu spraw. Wyróżnia się całą listę błędów poznawczych, mowa tutaj m.in. o efekcie autorytetu, statusu quo, zaprzeczania, kontrastu id.
Wiele błędów poznawczych dotyczy stereotypów społecznych, np. efekt aureoli, czyli tendencja do przypisywania ludziom atrybutów na podstawie innych cech. Przykładowo piękna, jasnowłosa dziewczyna (uroda – atrybut) oceniana jest jako miła, przyjazna i uczynna (cecha – kompetencje, cechy charakteru).
Zdj. główne: Markus Winkler/unsplash.com