[etykiety-publikacji]

Dlaczego cukier określa się jako białą śmierć i czy faktycznie jest to zasadne określenie? Wiadomo przecież, że nie jest łatwo z niego zrezygnować. Jak podejść do tego problemu i czym można zastąpić cukier? Oto garść ważnych informacji. 

Dlaczego cukier jest szkodliwy dla zdrowia?

Szkodliwość cukru jest brana za pewnik – wpaja się nam to od najmłodszych lat po to, aby kształtować poprawne nawyki żywieniowe. Jest to co do zasady prawda, ale warto nieco mocniej zagłębić się w ten temat. Cukier jest także źródłem energii dla organizmu. Cukier jako taki nie jest taki zły, ale jego nadmierne spożycie już tak. Szacuje się, że aż 1,9 miliarda ludzi na całym świecie jest otyłych. Przeszło 300 milionów spośród nich choruje na cukrzycę. Jest ona sama w sobie zagrożeniem, ale prowadzi też do innych chorób. Szacuje się, że około 2030 roku to właśnie cukrzyca będzie siódmą najpowszechniejszą przyczyną zgonów. 

Czemu tak trudno zrezygnować z cukru?

Skoro nadmierne spożycie cukru szkodzi, to dlaczego tak trudno jest się bez niego obejść? Cukier znajduje się w niemal wszystkich produktach, nawet ketchupie czy w wędlinach. Warto zawsze czytać skład produktu i wybierać te z mniejszą ilością cukru. Reklamy, przepisy, nawet przenoszenie określenia ‘’słodki’’ na inne dziedziny życia (np. ‘’słodki szczeniaczek’’) miało ogromny wpływ na to, że substancja ta stała się tak powszechna. Uzależniamy się też od niej jednostkowo – słodycze kojarzą nam się z dzieciństwem i czymś przyjemnym, niezmiernie trudno więc z niego zrezygnować.

Jak zrezygnować ze spożycia cukru? Przestać kojarzyć go z przyjemnością

Pierwszym krokiem do tego, aby pozbyć się cukru ze swojej diety, jest uświadomienie sobie jak zły wpływ ma on na nasze zdrowie. Psychologicznie ważne jest, aby przestać utożsamiać jedzenie słodyczy z chwilą błogiej przyjemności. Przede wszystkim musimy przestać się nagradzać słodkościami za wytężoną pracę, walczyć dzięki niemu ze stresem lub też ‘’zajadać’’ smutki. 

Warto rezygnować z cukru etapami

Nie zawsze udaje się przestać jeść cukier od razu. Niekiedy pierwszym krokiem jest przerzucenie się na słodycze zawierające mniej cukru lub słodzone jego zamiennikami. Niezdrowe przekąski można zamieniać np. na surowe lub suszone owoce. Słodkie i gazowane napoje zaś na zdrową wodę z cytryną lub miętą. 

Warto usuwać stopniowo cukier ze swojego życia 

Jeśli rzeczywiście chcesz przestać spożywać nadmiar cukru, musisz stopniowo usuwać go ze swojej diety. Niech więc zniknie nie tylko z cukiernicy, ale też ze stojącego tuż pod ręką pudełka z ciastkami i czekoladkami. Niech te słodycze raczej czekają głęboko ukryte np. na wizytę gości. Warto też wyznaczyć sobie dni, w których będziemy mogli pozwolić sobie na odrobinę słodkości.  

Jakie są alternatywy dla cukru?

Istnieje kilka zamienników cukru. Niektóre spośród nich są znacznie zdrowsze od surowca pozyskiwanego z buraka cukrowego, inne tylko nieco lepiej wpływają na nasze zdrowie. Mowa tu zwłaszcza o ksylitolu, czyli zdrowym cukrze brzozowym. Niekiedy poleca się też niezwykle słodką stewie lub syrop klonowy, który zyskuje w Polsce coraz większą popularność. Do dyspozycji jest też melasa i miód. Pamiętajmy jednak, że zdrowymi zamiennikami cukru nie można nazwać cukru trzcinowego lub brązowego cukru z buraka, których wpływ na nasze zdrowie jest podobne. 

Thomas DeLauer – 5 Best Sugar Substitutes: How to Quit Sugar

Dlaczego cukier jest szkodliwy dla zdrowia?

Szkodliwość cukru jest brana za pewnik – wpaja się nam to od najmłodszych lat po to, aby kształtować poprawne nawyki żywieniowe. Jest to co do zasady prawda, ale warto nieco mocniej zagłębić się w ten temat. Cukier jest także źródłem energii dla organizmu. Cukier jako taki nie jest taki zły, ale jego nadmierne spożycie już tak. Szacuje się, że aż 1,9 miliarda ludzi na całym świecie jest otyłych. Przeszło 300 milionów spośród nich choruje na cukrzycę. Jest ona sama w sobie zagrożeniem, ale prowadzi też do innych chorób. Szacuje się, że około 2030 roku to właśnie cukrzyca będzie siódmą najpowszechniejszą przyczyną zgonów. 

Czemu tak trudno zrezygnować z cukru?

Skoro nadmierne spożycie cukru szkodzi, to dlaczego tak trudno jest się bez niego obejść? Cukier znajduje się w niemal wszystkich produktach, nawet ketchupie czy w wędlinach. Warto zawsze czytać skład produktu i wybierać te z mniejszą ilością cukru. Reklamy, przepisy, nawet przenoszenie określenia ‘’słodki’’ na inne dziedziny życia (np. ‘’słodki szczeniaczek’’) miało ogromny wpływ na to, że substancja ta stała się tak powszechna. Uzależniamy się też od niej jednostkowo – słodycze kojarzą nam się z dzieciństwem i czymś przyjemnym, niezmiernie trudno więc z niego zrezygnować.

Jak zrezygnować ze spożycia cukru? Przestać kojarzyć go z przyjemnością

Pierwszym krokiem do tego, aby pozbyć się cukru ze swojej diety, jest uświadomienie sobie jak zły wpływ ma on na nasze zdrowie. Psychologicznie ważne jest, aby przestać utożsamiać jedzenie słodyczy z chwilą błogiej przyjemności. Przede wszystkim musimy przestać się nagradzać słodkościami za wytężoną pracę, walczyć dzięki niemu ze stresem lub też ‘’zajadać’’ smutki. 

Warto rezygnować z cukru etapami

Nie zawsze udaje się przestać jeść cukier od razu. Niekiedy pierwszym krokiem jest przerzucenie się na słodycze zawierające mniej cukru lub słodzone jego zamiennikami. Niezdrowe przekąski można zamieniać np. na surowe lub suszone owoce. Słodkie i gazowane napoje zaś na zdrową wodę z cytryną lub miętą. 

Warto usuwać stopniowo cukier ze swojego życia 

Jeśli rzeczywiście chcesz przestać spożywać nadmiar cukru, musisz stopniowo usuwać go ze swojej diety. Niech więc zniknie nie tylko z cukiernicy, ale też ze stojącego tuż pod ręką pudełka z ciastkami i czekoladkami. Niech te słodycze raczej czekają głęboko ukryte np. na wizytę gości. Warto też wyznaczyć sobie dni, w których będziemy mogli pozwolić sobie na odrobinę słodkości.  

Jakie są alternatywy dla cukru?

Istnieje kilka zamienników cukru. Niektóre spośród nich są znacznie zdrowsze od surowca pozyskiwanego z buraka cukrowego, inne tylko nieco lepiej wpływają na nasze zdrowie. Mowa tu zwłaszcza o ksylitolu, czyli zdrowym cukrze brzozowym. Niekiedy poleca się też niezwykle słodką stewie lub syrop klonowy, który zyskuje w Polsce coraz większą popularność. Do dyspozycji jest też melasa i miód. Pamiętajmy jednak, że zdrowymi zamiennikami cukru nie można nazwać cukru trzcinowego lub brązowego cukru z buraka, których wpływ na nasze zdrowie jest podobne. 

Fot. Suzy Hazelwood/Pexels

Napisz komentarz