Nowe technologie

Krótka historia gier komputerowych

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis
Krótka historia gier komputerowych

Ludzie bawili się i grali w przeróżne gry od zawsze. Nie dziwi zatem, że od pierwszych chwil istnienia komputerów zaczęły pojawiać się sposoby, jak to nowe, niezwykłe narzędzie przekształcić w formę rozrywki. Dziś gry komputerowe to kompletnie inne, niezwykle bogate uniwersum. Jaka jest jego historia?

Od Pac-Mana po Wiedźmina III i jeszcze dalej

Jako osoba urodzona tuż przed rozpoczęciem drugiego tysiąclecia bardzo dobrze pamiętam moment, w którym w moim domu pojawił się pierwszy komputer. Co pamiętam z niego najbardziej? Oczywiście gry, które się na nim znajdowały. Może i prymitywne, proste, z nieskomplikowaną grafiką, ale mimo wszystko ekscytujące i dające wiele radości. Od tego czasu branża gier komputerowych przeszła ogromną i niesamowicie szybką ewolucję, a fani gamingu zacierają ręce, myśląc o kolejnych ulepszeniach, które szykują im topowi producenci sprzętu i wydawcy gier. W oczekiwaniu na te kolejne milowe kroki pochylmy się nad historią gier komputerowych.

1950–1970: Pierwsi majsterkowicze

Historia gier jest, co oczywiste, ściśle powiązana z ewolucją komputera. W latach 50. ogromne komputery wielkości pokoju rozwiązywały proste problemy arytmetyczne i absurdem wydawało się wykorzystanie ich w celach rozrywkowych. A jednak! Na uniwersytetach w USA kreatywne umysły już wtedy opracowały proste gry komputerowe. Przykładem może być „Tennis for Two”, który ukazał się w 1958 roku i był pierwszą grą wideo zaprogramowaną wyłącznie dla rozrywki. Na trzydniowej wystawie zaprezentowano grę składającą się z monitora przeznaczonego dla urządzenia, na którym dwie osoby mogły odbijać plamkę światła w tę i z powrotem. Młodzi ludzie oszaleli na jego punkcie.

Lata 70.: Maszyny do gier wideo

W 1972 roku powstała firma Atari, która zdominowała branżę gier wideo na następną dekadę. Atari podjęło się zintegrowania komputera wraz z wyświetlaczem i otworem na monety, tym samym wymyślając maszynę do gier wideo, dziś obiekt kultowy. Stworzona przez nich gra „Space Invaders” zwiastowała początek złotej ery salonów gier, w której nastolatki przegrywały na automatach kieszonkowe. Dzięki rozwojowi mikroprocesorów wkrótce zaczęły pojawiać się także pierwsze konsole.

Lata 80.: Narodziny legend

W latach 80. pojawiło się wiele klasycznych gier, które są z nami do dziś: w 1980 roku „Pac-Man”, „Mario Bros” w 1983 roku, rok później „Tetris”, a w 1989 roku – „SimCity”. Na początku dekady rynek został zalany nie tylko niezliczoną ilością nowych konsoli, ale zaczęły pojawiać się coraz tańsze i mocniejsze komputery domowe. Dzięki bardziej wyrafinowanym technologiom gry wkroczyły w nowe sfery: rozgrywka i grafika stały się bardziej innowacyjne, a w grach zaczęły się pojawiać własne postacie i złożone historie. Większość gatunków, jakie znamy dzisiaj, ma swój początek w tym okresie.

Lata 90.: Nowy wymiar

Branża gier dorosła, a same gry weszły w nowy wymiar – dosłownie, bo w drugiej połowie dekady grafika stała się trójwymiarowa. Gracze mogli teraz poruszać się w trzech kierunkach zamiast w dwóch. Światy gier wyglądały bardziej realistycznie i oferowały bardziej złożone możliwości. Producenci konsol i gier rywalizowali o udział w stale rosnącym rynku. W 1994 roku Sony wypuściło PlayStation – pod względem technicznym i graficznym był to milowy krok w porównaniu z dotychczasowymi konsolami.

Po roku 2000 rynek rozwijał się dalej, tym razem wchodząc w przestrzeń sieciową. Uniwersum gier od tego momentu rozrasta się w niesamowitym tempie i prezentuje imponujący przejaw nowej, cyfrowej kultury. Ostatnio dużą popularnością cieszą się na przykład dedykowane wycieczki po wirtualnej rzeczywistości. Jest to kompletnie nowy sposób postrzegania tradycyjnych gier. Za pomocą specjalnych okularów jesteśmy bowiem w stanie doświadczyć nowego poziomu realizmu.

Zdj. główne: Lorenzo Herrera/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*