[etykiety-publikacji]

Badacze z Węgier i Meksyku sprawdzili, jakie obszary mózgów aktywują się, gdy badani oglądają film z pyskiem psa, tyłem głowy psa, ludzką twarzą i tyłem głowy człowieka. Wyniki są zadziwiające!

Do eksperymentu zaangażowano 30 osób i 20 psów. Podmiotom pokazywano filmy, które miały sprawdzić aktywność i reakcje ich mózgów na przedstawiane obrazy. Wyniki obrazowania u czworonogów pokazały że żadna część ich mózgu nie reagowała intensywniej na widok twarzy lub tyłu głowy człowieka. Ożywienie następowało jedynie na widok innego psa. Badanie wykazało, że u psa nie istnieje obszar mózgu, który odpowiadałby za odkodowywanie widzianego obrazu i rozpoznawanie czy jest to ludzka twarz czy tył głowy. Wynika z tego, że to, co jest najważniejsze podczas rozpoznawania dla człowieka, nie jest dostrzegalne dla psa.

Kluczowa rola zapachu dla psa

Autorzy badań podkreślają, że umiejętność rozpoznawania ludzi przez ich widok psy uzyskały w drodze ewolucji. Nie jest to biologicznie naturalne, ale ta zdolność miała im pomagać w przetrwaniu i poleganiu na swoim właścicielu. Naukowcy stanowczo stwierdzili, że pies jest w stanie szybciej określić z kim ma do czynienia za pomocą węchu i słuchu, niż rozpoznając rysy twarzy człowieka. Pierwsze przeprowadzone badania neuroobrazowania pokazują, że te dwa gatunki różnią się pod względem komunikacji wizualnej, co znajduje odzwierciedlenie w aktywności ich mózgów.

Napisz komentarz