Potrójny krater odkryty na Marsie!

Potrójny krater odkryty na Marsie!

Europejska Agencja Kosmiczna udostępniła zdjęcia depresji na powierzchni Marsa. Ich zdaniem krater może mieć prawie 4 mld lat.

Zdjęcia potrójnego krateru wykonał należący do Europejskiej Agencji Kosmicznej orbiter Mars Express. Krater znajduje się na południowej półkuli planety na obszarze nazywanym Noachis Terra z języka łacińskiego „Ziemia Noego”. Jak krater nazwała ESA – „trojaczki” to jedne z 45 tysięcy kraterów na powierzchni Marsa. Podobnie jak inne depresje, potrójny krater ma spłaszczone krawędzie i płytko osadzone dno wypełnione materiałem naniesionym do tego miejsca przez miliardy lat. Największa część odkrytych kraterów ma średnicę 45 kilometrów, najmniejsza 28 kilometrów.

Jak mogły powstać kratery na Marsie?

Zdaniem badaczy z Europejskiej Agencji Kosmicznej są dwie możliwe teorie powstania „trojaczków”. Pierwsza z nich zakłada, że kratery powstały na skutek uderzenia obiektu, które wcześniej rozpadł się na 3 część w atmosferze. Teza ta zakłada, że 4 miliardy lat temu Mars musiał mieć odpowiednio gęstą atmosferę. Oznaczałoby to, że młoda Czerwona Planeta była miejscem cieplejszym i bardziej wilgotnym niż znana dziś pustynia. Druga teoria zakłada, że na powierzchnie Marsa spadły 3 osobne obiekty w odstępach czasu, a ich bliskie położenie jest dziełem przypadku.

Lista kraterów na Marsie

Na Wikipedii można znaleźć listę 959 kraterów odnalezionych na planecie Mars (stan na 2021-01-01). Według tej listy pierwsze nazwy kraterom zaczęto nadawać już w 1967.